No man's land


 Dual exhibition

No man’s land

About Cécile Harrison

 

Cecile Harrison manipulates images, conferring it a contemplative or disturbing nature, suggesting sometimes an underlying violence. Despite that those scenes remind in a way, of a non man's land, they reveal a human presence or else the trace of a recent memory, something that may have just happened.  

 

Claire Dugast

Galerie du Génie - 28 Passage du Génie - 75012 Paris

Site : www.galerie-atelierdugenie.

 

'Rupture' is an image in which Cecile Harrison highlights the singularity of each individuals in a group. The bodies are linked visually but they all going in different direction ready to break the circle. This in- between moment is captured just before the rupture. The instant before, the group was posing for a photo, the instant after, they all going back to the reality of their individuality.

 

'Distance', an event, the  2011 Japanese earthquake and tsunami, the moment before everything turns around. 

 

'Escape' is an image extracted from a video of a prison which had millions of views. Shadows appearing and disappearing are troubling the viewer from what is a familiar scene. What's a prison door seen from the outside means to the viewer? Reassurance or distress? Another in-between, sort of no man's land is depicted in that suggesting painting.

 

'Interlude' represents a person walking through a door, an every day life image. It's now up to the viewer to tell the story, what happened before and what may happen after...


No man’s land

Cécile Harrison . Michel Séméniako

 

Exposition du 28 avril au 28 mai 2011

Vernissage le jeudi 28 avril, de 18h à 21h30

 

La peintre Cécile Harrison et le photographe Michel Séméniako, confrontés au flux incessant des images véhiculées par les medias, interprètent chacun à leur manière, le rapport entre l’homme et la société dans laquelle il vit.

 

Désert d’un aéroport gris où pointe l’ombre d’un caddy, silhouettes transparentes entrevues dans une salle d’attente, silence angoissant d’un bureau vide.....Cécile Harrison manipule les images , leur donnant un caractère contemplatif ou inquiétant, avec parfois une violence sous-jacente. Les espaces ainsi évoqués, sorte de no man’s land mystérieux, révèlent cependant la présence de l’homme ou plutôt la trace d’une mémoire récente, de quelque chose qui vient de se produire. Un sentiment exacerbé par une technique lisse et brillante et un style proche de l’abstraction qui trouble le spectateur. Pourquoi le rideau blanc de la fenêtre bouge-t-il sur la nuit noire ?... Une main vient-elle de reposer le téléphone sur ce bureau à la chaise vide?  Une ambiance qui n’est pas sans rappeler l’angoisse distillée par un film d’Hitchcock ou la sourde beauté d’un tableau d’Edouard Hopper.....

 

Le photographe Michel Sémaniako présente sa série « Exil » dans laquelle des formes humaines fantomatiques apparaissent au cœur de la  nuit. C’est en découvrant, bouleversé, l’image spectrale d’un groupe de clandestins, d’humains traqués comme des bêtes sauvages par des caméras thermiques, que l’artiste a eu

l ’idée de réaliser cette série. Tout est parti d’une photo de presse qui exprimait pour lui « la violence dominatrice des puissants, dotés d’une technologie sophistiquée, sur les misérables fuyant guerre et pauvreté ». Mais en utilisant un film infrarouge, Michel Séméniako a réussi à détourner cette technique « froide » de surveillance pour en inverser le processus. La chaleur ne dessine plus une cible, mais exprime l’aura des corps vivants, leur énergie pour survivre. Ces corps deviennent  créateurs d'une nouvelle lueur... d'espoir. Michel Séméniako présente une œuvre en parfaite osmose entre son passé de réfugié, son militantisme, et sa propre écriture photographique. 

 

Claire Dugast

Press release translation of the Exhibition No man's land

 

The shadow of a trolley in the angle of a grey deserted airport, transparent figures in a waiting room, the troubling silence of empty office...Cecile Harrison manipulates images, conferring it a contemplative or disturbing nature, suggesting sometimes an underlying violence. Despite that those scenes remind in a way, of a non man's land, they reveal a human presence or else the trace of a recent memory, something that may have just happened.  this feeling is increased by the smooth and shiny technique used, an almost abstract style that disturbs the viewer. Why the white curtain is moving in front of the dark night? Did a hand just hang up the phone in this office with a vacant chair? The atmosphere reminds us of Hitchcock's nerve-racking scenes or of the deafening beauty of Edouard Hopper's paintings...


NEWS

Group auction exhibition 9 to 17 Dec @Crate59 - opening and auction 17/11 @6pm